SENS: Samen effectief naar succes

SENS: Samen Effectief Naar Succes

“SENS is gebaseerd op de LEAN-methode van Toyota. Maar verder ontwikkeld tot een verbeteraanpak die optimaal is afgestemd op de context (identiteit/cultuur) binnen Achmea. Lean is binnen Achmea omgedoopt tot SENS: Samen Effectief Naar Succes.”

(Deze blog is opnieuw geplaatst vanwege de nog steeds actuele inhoud.)

Achmea wil maximale klantwaarde bereiken
Met de SENS-aanpak besteedt Achmea niet alleen aandacht aan het verbeteren van de inrichting van processen. Er wordt ook nadrukkelijk gewerkt aan het verbeteren van de operationele aansturing van processen en aan het ontwikkelen van de meest effectieve houding en gedrag van alle betrokkenen. Kortom een aanpak waarin zowel de harde kant (structuur) als de zachte kant (cultuur) van een veranderingsproces glashelder wordt belicht. Op deze manier wil Achmea voor de klanten een maximale klantwaarde bereiken en daarmee de meest vertrouwde verzekeraar zijn.”

Deelnemen aan de LinkedIn groep?
Omdat ik rete-nieuwsgierig ben naar waarom, hoe en wat heb ik me een aantal weken terug aangemeld bij de bestaande LinkedIn groep SENS. Helaas is mijn aanmelding nog steeds in behandeling en lijkt het erop, dat dit een besloten groep is, waar ik als buitenstaander niet zal worden toegelaten. Dat vind ik heel erg jammer, want in de omschrijving tref ik zo enorm veel verwantschap met ons project Covide, dat ik eigenlijk al op voorhand super enthousiast was.

Dan maar het internet
Gelukkig kon ik er op diverse plekken op het internet van alles over lezen met de zoekopdracht ‘Samen Effectief Naar Succes’.

  • ‘archiveren is te leren’
  • ‘1 digitale opslagplaats voor al je documenten en bestanden’
  • ‘Lean Leiderschap en Wendbaarheid’
  • ‘procesverbetering’
  • ‘medewerkerswaarde vergroten’
  • ‘klanttevredenheid’
  • ‘klantwaarde maximaliseren’
  • ‘borgen van efficiency’

Het zijn allemaal keywords voor Covide en ik kwam ze met gelijkduidend ook tegen bij SENS. Daarbij trof me deze zin wel heel in het bijzonder: ‘Door het toepassen van SENS kunnen we ervoor zorgen dat onze klanten tevreden zijn. Gemotiveerde medewerkers leveren kwalitatief goede diensten, klanten lopen hierdoor minder snel naar de concurrent wat ten goede komt voor de lange termijn groei en winst van Achmea.

Ook de keywords onder het Covide project
Het is allemaal terminologie, die ik ook lees in het onderzoekrapport ‘Fully engaged’, waarover ik de blog schreef ‘516% meer inkomsten? Waar haal je dat vandaan?’ Het is waarvoor we in 1999 begonnen aan het Covide-project, want alleen loop je misschien wel harder, maar samen kom je verder. Door bruggen te bouwen tussen medewerkers onderling, tussen medewerkers en de directie / het management, door bruggen te bouwen tussen jouw bedrijf en de klant. Want bruggen bouwen helpt je om altijd perspectief te houden op de toekomst.

Willem Massier (8-8-1955) is
  • ICT-ondernemer sinds 1991
    • CusUp, een platform in de Cloud en masterclasses om je klantkennis continue te optimaliseren als basis voor een goede klantrelatie.
    • Covide, een platform in de Cloud om klantkennis op te slaan en te delen als basis voor minder negatieve stress en verzuim en meer effectief resultaat.
  • Coach
"Voor mij zijn betrokkenheid en commitment de leidende motieven in het leven."

Deel dit blog via: