Samenwerken loont

Samenwerken loont enorm!

Plezierig samenwerken betekent minder negatieve stress en minder verzuim. De daadwerkelijke ontwikkelingen gaan echter precies de andere kant op.

Al jaren staat ook in Nederland het individu centraal. Het lijkt soms zelfs, dat ‘samen’ niet meer belangrijk wordt gevonden. En dat is echt jammer, want in mijn blog van enige tijd geleden schreef ik: je kan niet kiezen geen navelstreng te hebben!

Samenwerken loont!

Samenwerken zit ons Nederlanders in het bloed. Je moet wel als je leeft van de handel en geregeld moet vechten tegen het wassende water. Door de eeuwen heen is samenwerken Nederlands cultuurgoed geworden. Het zit in al onze genen. En dat is geweldig ‘nieuws’, want samenwerken loont ook enorm. Plezierig samenwerken betekent binnen organisaties bijvoorbeeld minder negatieve stress en ook veel minder verzuim. Mits passende tools gebruikt levert het veel efficiency in de werkprocessen en eveneens effectief resultaat op.

Samenwerken als brug

Samenwerken kan je natuurlijk beperken tot je eigen afdeling. Je kan ook een stap verder gaan en bedrijfsbreed een brug bouwen tussen werkvloer en top van de organisatie. Stel je eens voor, wat dat voor jou kan betekenen?

Als leidinggevende krijg je ideeën aangeleverd van betrokken medewerkers, die jouw bedrijf echt kennen en er van houden. Dat zijn misschien wel betere ideeën dan die je krijgt van dure consultants. Het zijn in elk geval ideeën, die kunnen rekenen op draagvlak binnen je organisatie.

Als medewerker voel je je gewaardeerd en aangemoedigd. Natuurlijk vind je een passende salariëring belangrijk, maar je geluksgevoel hangt niet af van bonussen. Plezier hebben in je werk staat – zo wijzen onderzoeken keer op keer uit – met stip op 1.

En zo krijgen individuen juist door samenwerken een bijzondere en veel grotere status.

Noem dat maar eens ‘geen winst’.

Willem Massier (8-8-1955) is
  • ICT-ondernemer sinds 1991
    • CusUp, een platform in de Cloud en masterclasses om je klantkennis continue te optimaliseren als basis voor een goede klantrelatie.
    • Covide, een platform in de Cloud om klantkennis op te slaan en te delen als basis voor minder negatieve stress en verzuim en meer effectief resultaat.
  • Coach
  • Spreker
"Voor mij zijn betrokkenheid en commitment de leidende motieven in het leven."

Deel dit blog via: