Klantherkenning in Wijnwinkel Barneveld

Klantherkenning wel in je winkel, maar niet op je website?

Als je een winkel hebt, vinden je klanten het heel prettig om door jou herkend te worden. Waarom zou dat op je website anders zijn? Klantherkenning en klantkennis ….

Wanneer ik bij één van onze plaatselijke wijnwinkels binnenloop, vind ik het heel erg fijn, dat Jan, Karin, Gert of Ben (al naar gelang de winkel die ik binnenloop) weten, wie ik ben. Ik ben voor hen gelukkig geen nummer. Ze weten, welke wijnen ik lekker vind en helpen me daarom heel persoonlijk en plezierig. Stel je voor, dat we elke keer weer helemaal van voren af aan met elkaar kennis zouden moeten maken. Het idee alleen al!

Op het internet is het voor mij niet heel anders. Als ik op de sites van bijvoorbeeld Booking.com of Bol.com kom, vind ik het heel vervelend, als ik eerst moet inloggen. Dat hebben we dus anders geregeld, waardoor ik me ook daar welkom weet en meteen aan de slag kan. Als ik sommige veiligheidsexperts hoor, dan is dit niet verstandig in verband met de privacy. Dat mag zo zijn, ik kies in dit geval dan toch liever voor klantvriendelijkheid.

De privacy wetgeving (AVG)

De in 2018 ingevoerde privacy wetgeving in de EU heet Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgekort AVG. De internationale naam is General Data Protection Regulation(GDPR).

Ondanks alle ophef is de werkelijkheid, dat de AVG feitelijk gewoon regelt, hoe inbreuk gemaakt mag worden op het privacy grondrecht! Strikte toepassing ervan zou sociaal verkeer en samenwerking namelijk totaal onmogelijk maken. Dus er moest iets voor geregeld worden. Welnu, dat is precies wat er gebeurt.

Klantherkenning op je website mag gelukkig dus gewoon

Het doel van de AVG is primair, dat je privacy voldoende meeweegt en meeneemt in je bedrijfsactiviteiten. Wie zijn website zo klantvriendelijk mogelijk wil maken of houden, moet logischerwijs rekening houden met de privacy van de bezoeker. Let op de woordkeus. Hij moet er rekening mee houden en de privacy van de website bezoeker voldoende meewegen en meenemen in de eigen bedrijfsactiviteiten.

Het is om die reden, dat sites als Bol.com en Booking.com helemaal niets fout doen inzake privacy. Eerder dit jaar ontstond nogal ophef over het idee van de ING om klantgegevens door te verkopen. Binnen duidelijke wettelijke kaders is daar ook niets fout aan. Andere banken doen het ook of gaan het doen. Ongetwijfeld. En de nieuwe wetgeving gaat hen daar echt niet in beperken. Zolang men er maar transparant over is.

En als die grote partijen niets fout doen, terwijl ze hun data zelfs doorverkopen, waarom zou jij als website eigenaar dan niet ook optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van klantvriendelijkheid op jouw website. Waarom zou jij dan de mogelijkheid van klantherkenning op je website in combinatie met mail, Social Media en tekstberichten niet benutten?

Willem Massier (8-8-1955) is
  • ICT-ondernemer sinds 1991
    • CusUp, een platform in de Cloud en masterclasses om je klantkennis continue te optimaliseren als basis voor een goede klantrelatie.
    • Covide, een platform in de Cloud om klantkennis op te slaan en te delen als basis voor minder negatieve stress en verzuim en meer effectief resultaat.
  • Coach
"Voor mij zijn betrokkenheid en commitment de leidende motieven in het leven."

Deel dit blog via: