betrokken medewerkers

Checklist: Zó raken medewerkers betrokken bij jouw bedrijf

Uit eigen ervaring weet ik, dat ‘betrokkenheid’ enorm wordt gestimuleerd, wanneer je je medewerkers als mensen met ambitie benadert.

Het was mei 2007 toen een jonge vrouw als één van de zeven kandidaten ons kantoorpand aan de Anthonie Fokkerstraat in Barneveld binnen liep. Samen met Karin, mijn vrouw en gezegend met een bijzondere intuïtie, ontvingen we haar.

Hoe het begon …
We wisten wie ze was: een vriendin van mijn dochter. We hebben – eerlijk is eerlijk – die vriendschap bij haar sollicitatie wel even tegen het licht gehouden. Zou dit wel kunnen?
We wisten ook, wat voor werk ze had gedaan. En we konden vol overtuiging zeggen, dat onze ervaringen met stewardessen uitsluitend positief waren. Het zijn toch eigenlijk altijd mensen, die weten, wat klantgerichtheid werkelijk inhoudt.

Over partnerschap en KLANTpartnerschap
Het kan raar lopen in het leven. Laten we het erop houden, dat ik de wet van Cruyff (elk nadeel heb zijn voordeel) zelf in de praktijk heb gebracht. Geïnspireerd door het uiteraard ongewenst mislukken van mijn huwelijk ruim 13 jaar eerder, werd de drive in mijn leven duidelijk: partnerschap. Geen mens is het eigendom van een ander. Door te zoeken naar en werken aan de eigen kracht in jezelf én de ander kun je zelf doorontwikkelen en de ander inspireren en stimuleren.
Vanaf het moment dat ik die wijsheid ontdekte, werd ik een ander mens. Nog steeds vaak te fanatiek en te stellig, maar altijd bereid om de stellingen te verlaten. Om weer open te zijn. (‘Open’ van de in 2015 overleden Thé Lau vind ik één van de mooiste songs ever.)
Zo leef ik en zo wil ik ook werken. Als een partner voor mijn medewerkers en ook voor mijn klanten. Dat gaat wel eens mis. Maar het is wel het doel en om dat te borgen ontwikkelden we binnen ons bedrijf zelfs een systeem: Covide.

9 juni 2007 – september 2017
Elles is het springlevende bewijs, dat partnerschap tussen medewerkers en leidinggevenden kan leiden tot een bijzondere carrière. De stappen die zij zette in de 10 jaar sinds 2007:

  1. gastvrouw (het ontvangen van klanten)
  2. aannemen van de telefoon
  3. onderhouden van het centrale adresboek
  4. opstellen van mailtjes naar klanten
  5. studie maken van marketingmogelijkheden
  6. workshops geven
  7. blogs schrijven
  8. zelfstandig bezoeken van potentieel nieuwe klanten
  9. volwaardig deel uitmaken van ons kernteam

Het belang van betrokken medewerkers
Elles heeft eens geschreven, dat zij deze stappen kon zetten door de open bedrijfscultuur en de kansen, die zij daarin kreeg. Natuurlijk was het haar ook nooit gelukt zonder haar eigen betrokkenheid. En het belang van betrokken medewerkers gaat wel verder dan dit ene succesverhaal, hoe mooi ook. Want niet alleen Elles ook andere (ex-)medewerkers kunnen een verhaal vertellen van groei en bloei. Met voor mij als ondernemer als belangrijkste score:

  • een fijne sfeer met elkaar
  • veel werkplezier
  • bijna geen ziekteverzuim
  • nooit vervelende gesprekken over salarissen
  • geen ontevreden en dus aan de poten van je bedrijf zagende medewerkers
  • weinig werkstress
  • veel collegialiteit en prima samenwerken
  • ook in moeilijke tijden betrouwbare medewerkers
  • maximale productiviteit en vaak creatieve inbreng
  • en waar het om de medewerkers gaat: 100% klanttevredenheid

Checklist betrokken medewerkers
Ik ben durf zonder enige terughoudendheid te zeggen, dat ik de bovenstaande tien voordelen van betrokken medewerkers mijn bedrijf herken in deze acht punten herken. En jij?

Op onze site hebben we een Top 8 voordelen van betrokken medewerkers van Integron op basis van medewerkers tevredenheidsonderzoek geplaatst gecombineerd met een uitgewerkte Top 5 Checklist gebaseerd van meer dan 25 jaar ervaring met jou gedeeld.

Doe je er je voordeel mee?

Willem Massier (8-8-1955) is
  • ICT-ondernemer sinds 1991
    • CusUp, een platform in de Cloud en masterclasses om je klantkennis continue te optimaliseren als basis voor een goede klantrelatie.
    • Covide, een platform in de Cloud om klantkennis op te slaan en te delen als basis voor minder negatieve stress en verzuim en meer effectief resultaat.
  • Coach
"Voor mij zijn betrokkenheid en commitment de leidende motieven in het leven."

Deel dit blog via: